Van de openstaande facturen kunt u een Excasso-betalingenbestand aanmaken. Kies hiervoor het tabblad Excasso-betalingenbestand aanmaken.
Informeer bij uw bank naar de mogelijkheden en de te volgen procedure.
U krijgt het volgende venster:
Dit tabblad bevat de volgende sneltoetsen:
• | Afdrukken; u kunt kiezen voor een overzicht Met vakjes, een proefpagina of Landscape (dwars); bovendien kunt u aangeven of het overzicht Op scherm moet worden getoond of met de Printer moet worden afgedrukt; |
• | Merken – u plaatst een vinkje bij een openstaande factuur; |
• | Merktekens verwijderen – u verwijdert alle vinkjes in een keer; |
• | Alles merken – alle openstaande facturen worden aangevinkt; |
• | Stoppen – verlaat het venster Openstaande facturen; |
Het zoeken van betalingen kan op naam of datum. Het gebeurt in het volgende venster:
In het veld met waarde geeft u de (eerste) nummers of letters van de gezochte betaling op. PC Leden brengt u er vanzelf naartoe.
Het venster Openstaande facturen bevat verder de volgende velden:
• | Op scherm – hier kunt u aangeven welke posten er op het scherm verschijnen. Dit kunnen zijn Alle openstaande posten of alleen posten die behoren bij een eerder aangemaakt Bestand. In het laatste geval kunt u bij het veld Bestnr. het nummer van het bestand opgeven. Dit nummer verschijnt bij het aanmaken in de laatste kolom (Bestand); |
• | Omschrijving – vul een omschrijving in voor deze groep betalingen; |
• | Gewenste verwerkingsdatum – de datum die PC Leden kiest ligt een week na de systeemdatum, maar u kunt deze wijzigen (dag, maand, jaar); |
• | Betalen van IBAN (maximaal 34 posities, verplicht invoeren) - – kies het IBAN vanaf welke de betaling moet worden verricht; |
• | Verwerkingslijst afdrukken – als u dit veld aanvinkt, drukt PC Leden een Verwerkingslijst af bij het aanmaken van het betalingenbestand; |
• | Het is een duplicaat van een eerder gemaakt bestand – soms kan de bank aan u vragen om voor de tweede keer het zelfde betalingenbestand op te sturen. Als u dit veld aanvinkt geeft u aan dat er al eerder een identiek bestand is verstuurd. |
• | Totaal – het totaal bedrag aan openstaande facturen. |
In de lijst aan de rechterzijde vindt u een kolom Bestand. Dit nummer wordt gevuld zodra het betalingsbestand is aangemaakt.
Als u alle gegevens heeft gecontroleerd en een of meer openstaande facturen heeft gemerkt voor het boeken van de betalingen, kiest u Verwerken.
PC Leden meldt eerst het aantal betalingen en het totaal:
PC Leden plaatst het bestand standaard in de map C:\Users\Public\Documents\Pcleden7.1\Transit, maar met de knop kunt u een andere map kiezen.
U bevestigt met OK.
PC Leden voert vervolgens een controle uit op het IBAN.
U bevestigt met Ja.
U krijgt een venster met informatie over het aantal betalingen en de omvang van het Incasso-betalingenbestand.
U bevestigt met Ja.
Het bestand wordt aangemaakt.
PC Leden meldt dat het bestand is aangemaakt.
U bevestigt met OK.
PC Leden maakt een verwerkingslijst (als u dat hebt opgegeven) en een opdrachtbrief betalingen aan.
PC Leden gaat ervan uit dat eerst de functie Betalingen boeken is uitgevoerd voordat u een nieuw betalingsbestand aanmaakt.
Het ex-casso bestand ofwel betalingsbestand van crediteuren wordt binnen SEPA een SCT (Single Credit Transfer) genoemd. Het SCT bestand heeft het formaat: pain.001.001.03 .