Navigation:  Hoofdfuncties > Systeembeheer >

Basisinstellingen

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Als u Hoofdfuncties | Instellingen | Basisinstellingen kiest, krijgt u het volgende venster:

 

clip0204

 

Hierin kunt u de volgende gegevens instellen:

1.Boekhouding gebruiken. Als u dit veld aanklikt (er verschijnt dan een vinkje) kunt u de financiële gegevens van de vereniging verwerken met de PC Leden-boekhouding.
2.BTW-plichtig. Hier geeft u aan of uw vereniging BTW-plichtig is.

   De btw-plicht kan alleen opnieuw worden ingesteld (aangevinkt) bij een lege boekhouding. Zo niet, dan krijgt u de melding:

 

 

Als u Ja kiest, krijgt u de volgende waarschuwing:
 

 
Als u Ja kiest, bevestigt PC Leden dat uw boekhouding op nul is gesteld:
 

 
U bevestigt met OK. PC Leden waarschuwt nu dat u de juiste btw-codes moet gebruiken:
 

 
Bij het uitzetten (afvinken) van de btw-plicht krijgt u de melding:
 

 
Als u deze melding met Ja bevestigt, is de btw-plicht voor de boekhouding opgeheven.
Deze melding bevestigt u met OK.

3.Lidnummers. U kunt kiezen of de leden numerieke of alfanumerieke nummers hebben. (Het veld kan max. 10 posities bevatten, komt u boven dit aantal dan telt het lidnummer niet meer automatisch door.)

4. Postcodecontrole. Als u dit veld aanvinkt, controleert PC Leden automatisch alle ingevoerde postcodegegevens aan de hand van een postcodetabel met de woonplaats. Als u veel buitenlandse adressen in uw ledenbestand heeft, is het beter om de postcodecontrole uit te zetten. Telt uw ledenbestand slechts enkele buitenlandse adressen, dan kunt u de postcodecontrole aan laten staan. Als u dan een buitenlands adres invoert, verschijnt de vraag of voor dit adres de postcodecontrole moet worden uitgezet. Bij bevestiging voert u de afwijkende postcode in. Eventuele spaties plaatst u hierbij zelf. U zet de controle weer aan nadat u de gegevens heeft opgeslagen of nadat u de wijzigingen heeft geannuleerd. U kunt het veld Postcode niet meer leeg ( blanco ) laten.

   Verder heeft u de mogelijkheid om de postcodetabel opnieuw in te laden voor de Nederlandse postcodes.

 

5. Balans/Verlies- en winstrekening. Alleen afdrukken gebruikte rekeningnummers.

 

6. Je kunt het huidige boekjaar aangeven waarin wordt gewerkt. Dit vormt dan ook onderdeel van het UNIEK NUMMER dat wordt gemaakt bij het toevoegen van nota's.      Zo kunt u op een later moment zien welke boekingen u in een ander boekjaar heeft uitgevoerd.

 

7. "Kenmerk op notafacturen", hierbij kan worden gekozen uit de velden: GEEN, UNIEK NUMMER, RECORD_ID, Lidnr, Naam, Voorletters,.....

    en alle velden uit de ledenkaart. Het "UNIEK NUMMER" is het unieke notafactuurnummer dat pas vanaf versie 7.3.x. wordt aangemaakt in PCLeden.